Alliancen om styrket kvalitet på interne skoler og i dagbehandlingstilbud

Anbefaling 1: Krav om ny type skoleplan

I Afrapporteringen fra den tværministerielle arbejdsgruppe1 anbefales en styrket individuel vurdering og opfølgning. Partnerne i alliancen kan konstatere, at mange
børns retssikkerhed er udfordret, på baggrund af manglende korrekt visitering og manglende handleplaner.

Alliancen anbefaler, at der i alle tilfælde, hvor et barn eller en ung tilbydes plads på en intern skole eller på et dagbehandlingstilbud, sikres en tydelig partshøring og at børnene til enhver tid inddrages i forhold til udarbejdelse af en konkret skoleplan. Skoleplanen skal laves i samarbejde med barn, forældre, anbringelseshjem, skole og sagsbehandler og skal følge barnet i skoleskift og ved skift af anbringelsessted.

Anbefaling 2: Forpligtende partnerskaber om bedre skolegang til sårbare børn

I Alliancen ser vi et stort fagligt potentiale i styrkelsen af samarbejdet mellem de lokale grundskoler og interne skoler og dagbehandlingstilbud. I flere kommuner er der gode erfaringer med tværgående faglige forløb og det er således Alliancens anbefaling, at der indhentes og udbredes mere viden om relevante partnerskaber og udviklingsforløb til gavn for en styrket generel indsats. Ligeledes skal kommunerne forpligtes til at have et formaliseret partnerskab med interne skoler og dagbehandlingstilbud.
Et partnerskab hvor der fokuseres på faglig udvikling, trivsel, vidensdeling, opkvalificering af personale, brug af faglokaler og muligheden for at opbygge fleksible skoleindsatser.

Anbefaling 3: Ensrettet og styrket skoletilsyn, som det kendes fra socialområdet

Som det ligeledes foreslås i afrapporteringen fra den tværministerielle arbejdsgruppe, så anbefalerAlliancen en generel opkvalificering af det faglige og strukturelle skoletilsyn. Interne skoler og dagbehandlingstilbud er pt underlagt det kommunale skoletilsyn. Vi foreslår, at skoletilsynet ensrettes og struktureres med en tæt sammenhæng til Socialtilsynet. Derudover skal der igangsættes et projekt om at udvikle en fælles kvalitetsmodel med henblik på at løfte kvaliteten for alle interne skoler og dagbehandlingstilbud.

Anbefaling 4: Flere fleksible didaktiske læringsindsatser

Vi mener, at alle børn kan og vil lære mere, hvis de alle får en helhedsorienteret indsats, der matcher deres behov. Derfor anbefaler vi, at en kommende aftale også indeholder fokus på at skabe og udbrede flere fleksible og målrettede læringsindsatser. Både indsatser der er rettet mod fuld fagrække, og understøttende indsatser rettet mod børnenes motivation, mestringsevner og trivsel. Herunder også det gode samarbejde mellem skole og anbringelseshjem. En del af de interne skoler og dagbehandlingstilbud modtager børn fra opholdssteder og plejefamilier. Den faglige og didaktiske indsats på skoletilbuddet har derfor ofte en direkte sammenhæng med barnets trivsel i anbringelseshjemmet og ikke mindst samarbejdet på tværs af skole og anbringelseshjem.¨
Der findes allerede mange læringsindsatser, der fagligt bidrager til at løfte skoleindsatsen for børn i udsatte og sårbare positioner markant, både i og udenfor de interne skoler og dagbehandlingstilbud. Alliancens anbefaling er, at der i langt højere grad rettes fokus på indsatser med dokumenteret effekt. Vi finder her, at det vil være relevant at få nærmere belyst, hvad der virker i praksis.

Anbefaling 5: Giv børn på interne skoler i dagbehandlingstilbud ret til ekstra skoleår

Vi anbefaler, at alle børn og unge, ved indskrivning på interne skoler og i dagbehandlingstilbud tildeles ret til ekstra skoleår. Herved styrkes forudsætningen for, at det enkelte barn opnår samme mulighed for at tage Folkeskolens afgangsprøve i fuld fagrække, i et tempo, som i højere grad tilgodeser barnets situation.
Ekstra skoletid skal ses som kompensation for eksempelvis mange skoleskift, øget skolefravær og livsvilkår, der udfordrer mulighed for læring og kobles med en særligt tilrettelagt læringsindsats, der understøtter det enkelte barns behov, både fagligt og socialt. Det er rigtig vigtigt at der i det arbejde følges aktivt op på at brugen af den ekstra tid rent faktisk løfter barnets mulighed for at gennemføre folkeskolen.

Alliancen om styrket kvalitet på interne skoler og i dagbehandlingstilbud foruden os i FADD Socialpædagogerne, DE anbragtes vilkår (DAV) Selveje Danmark og LOS 

Se notatet herunder