BØRNENE PÅ BAGERSTE RÆKKE DR1 i aften (8/6)

...

DR 1 sender i aften (8/6) 21.25 dokumentaren BØRNENE PÅ BAGERSTE RÆKKE, men allerede nu er den tilgængelig på DR.TV https://www.dr.dk/drtv/…/boernene-paa-bagerste-raekke_190798

Undervejs møder vi tvillingeparret Sally og Stina og kæresteparret Camilla og Søren, der for de tre pigers vedkommende, har været anbragt på opholdssteder, mens Søren har boet i en i plejefamilie.
Til at kommentere de objektive omstændigheder bidrager professor Inge Bryderup, og VIVE-forsker Signe Frederiksen med mange vidensbaserede og relevante indsigter.

Tallene lyver ikke. Og det gør børnenes fortællinger om deres oplevelser heller ikke.
Hvis vi - uden dog at vide det - antager, at de professionelle omkring børnene, mens de var anbragte, har gjort hvad de kunne på de foreliggende grundlag, så har det ikke været godt nok:
Mangel på læringsambitioner på børnenes vegne, passive attituder ifm børnenes skolegang og lektielæsning, mangelfuld udredning, ingen opfølgning - med mere - fylder børnenes historier.

Når disse aspekter kobles til tallene fra forskerne, kan man ikke andet end dels blive berørt på fagets vegne, dels kun blive fyldt med hjertelyst og virketrang til at blive ved med at gøre det bedre for denne gruppe af børn…
To af pigerne, der nu er unge kvinder, giver udtryk for deres drømme, der peger i hver sin retning:
Fra: ”Min drøm er et blive førtidspensionist”, til: ”Jeg fandt andre veje for at komme ind på den uddannelse, jeg ville have”, er der et stykke vej.
Må den første få mulighed for at komme ind på et bedre spor og må den anden lykkes med det hele …
Det er nogle år siden de 4 unge mennesker var anbragt.

Fra FADDs side er det vores klare overbevisning, at meget er anderledes i 2020. Skulle det ikke være tilfældet ikke enkelte steder, så lad os minde om vigtigheden af vedholdende:

  1. at lede efter børns læringsmæssige potentialer og kompensere for deres udfordringer
  2. at insistere på være det udviklingsmiljø, som skal motivere udsatte børn og unge til uddannelse og deltagelse i fællesskaber – herunder at sørge for fremmøde, deltagelse, hjemmearbejde, skoletaske, madpakke og idrætstøj, m.m.
  3. at følge op, understøtte, koordinere og være vidner til barnets udvikling i samarbejde med forældre og andre vigtige netværkspersoner

Tilrettelæggerne giver den gas på virkemidlerne.
Den dramatiske underlægningsmusik i mol, oven-fra-og-ned-optagelserne, alene-i-den-mørke-skov og stående-ved-havet-på-den-yderste-mole er med til at understrege dysterheden og i al fald den ene pige i en offerrolle, som måske ikke er nødvendig.
Omvendt kunne de to tvillinger undervejs have fortjent lidt mere håbefulde og optimistiske toner for at flashe og anerkende pigernes målrettethed og vilje.

Udsendelsen slutter med Rasmus Seebachs LIVETS MELODI (Sallys yndlingssang), hvori det lyder:

For det bli'r forår efter vinter
Og det bli'r tørvejr efter regn
Man farer vild indtil man finder vej
Der' nok en mening med det meste
Men gå ud og find din egen
Og husk, du' fri
Så dans til livets melodi

Nogle børn har brug for faglig, omsorgsfuld og kontinuerlig hjælp til den proces …

Dokument:

Udskrevet fra www.fadd.dk 04,07,2020